Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi w Tarnowie

Innowacja „Matematyczny skok do świata Baśni”

W listopadzie w roku szkolnym 2024/2025 zakończyła się innowacja „Matematyczny skok do świata Baśni”. Projekt został opracowany przez uczniów klasy szóstej, którzy w następnym roku, czyli w klasie siódmej, kontynuowali prace nad nim pod kierunkiem nauczycieli Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 25 w Tarnowie.

Przez pierwsze miesiące uczniowie czytali baśnie Hansa Christiana Andersena i układali do nich zadania tekstowe, działania, krzyżówki oraz łamigłówki.

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki klas I-III, uzupełniają ją, poszerzają. Przewidziano realizację ok. 16 bloków tematycznych których uczeń:

  • odczytuje i zapisuje, za pomocą cyfr, liczby od zera do tysiąca oraz wybrane liczby do miliona
  • porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie
  • rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza;
  •  stosuje znaki: <, =, >
  • wyjaśnia istotę działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związki między nimi; korzysta intuicyjnie z własności działań;
  • dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10, liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100 (w prostszych przykładach);
  • mnoży i dzieli w pamięci w zakresie tabliczki mnożenia; mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20; rozwiązuje równania z niewiadomą zapisaną w postaci okienka (uzupełnia okienko); stosuje własne strategie, wykonując obliczenia; posługuje się znakiem równości i znakami czterech podstawowych działań;
  • dodaje i odejmuje liczby dwucyfrowe, zapisując w razie potrzeby cząstkowe wyniki działań lub, wykonując działania w pamięci, od razu podaje wynik; oblicza sumy i różnice większych liczb w prostych przykładach typu: 250 + 50, 180 – 30; mnoży liczby dwucyfrowe przez 2, zapisując, jeśli ma taką potrzebę, cząstkowe wyniki działań; przy obliczeniach stosuje własne strategie.
  • analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób;
  • układa zadania i je rozwiązuje, tworzy łamigłówki matematyczne, wykorzystuje w tym procesie własną aktywność artystyczną, techniczną, konstrukcyjną;
  • rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową;
  • posługuje się wyrażeniami dwumianowanymi
  • oblicza obwód trójkąta i prostokąta (w tym także kwadratu) o danych bokach;
  • wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały na monetach i banknotach, wskazuje różnice w ich sile nabywczej;
  • odczytuje godziny na zegarze, wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostkami czasu: doba, godzina, minuta, sekunda;
  • używa określeń: kilogram, dekagram, gram, tona; zna zależności między tymi jednostkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra;

Przez kolejne spotkania uczniowie zajęli się tworzeniem rysunków  do tych baśni oraz rożnych ćwiczeń matematycznych, których byli twórcami. W wyniku tej pracy powstał ponad 50 stronicowy zbiór zadań dla uczniów szkoły podstawowej. W kolejnym etapie innowacji uczniowie najmłodszych klas rozwiązywali baśniowe łamigłówki na swoich zajęciach.

Celem tej innowacji było  połączenie zadań matematycznych z ciekawym tekstem, który równocześnie rozbudzi wyobraźnię i zachęci do czytania oraz poszerzy kompetencje matematyczne.

Uczniowie, którzy tworzyli zadania, mogli się wykazać pomysłowością, kreatywnością, znajomością zasad matematycznych oraz  umiejętnością pracy w grupie. Zbiór zadań, który powstał w wyniku tego interdyscyplinarnego działania, może stanowić uzupełnienie treści wykorzystywanych przez nauczyciela w czasie zajęć edukacji wczesnoszkolnej.

Do biblioteki szkolnej przekazano kilka egzemplarzy ćwiczeń, aby nauczyciele mogli z nich korzystać.

Bajki matematyczne służą jedynie celom edukacyjnym, nie mają one charakteru komercyjnego i marketingowego. Szkoła nie czerpie korzyści majątkowej z powstałego zbioru zadań. Ma on wyłącznie charakter naukowy i ćwiczeniowy dla dzieci i młodzieży.

Zdjęcia z realizacji innowacji "Matematyczny skok do świata Baśni"

Utworzono dnia 05.03.2025, 20:15

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Marzec 2025 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny